Gezonde voeding voor je kind

terug naar overzicht →

Gezonde voeding

Gezonde voeding vinden we allemaal belangrijk voor ons kind. Maar als ik eerlijk ben, schiet het er bij mij wel eens bij in om gezonde keuzes voor de voeding van mijn kind te maken. Als mijn kind al een koekje in de broodtrommel heeft gestopt, ga ik niet meer een worteltje schrappen… Maar met deze blog neem ik me voor om daar voortaan weer beter op te letten!

Als je kind van jongs af aan leert gezond te eten, wordt dat makkelijker een gewoonte dan wanneer je dit later nog moet leren. Een kind dat eenmaal gewend is aan suiker in de thee bijvoorbeeld, kan dat best afleren als het daar op latere leeftijd zelf gemotiveerd voor is. Maar als dat vanuit jou, als ouder, komt, is het een stuk moeilijker (hoewel niet onmogelijk!). Bovendien wekt het veel minder tegenstand als je gezond eten van jongs af aan hebt aan geleerd. Jong geleerd is oud gedaan!

Jonge kinderen hebben een aangeboren voorkeur voor zoetigheid. Dit is vanuit de natuur gezien ook logisch, want bitter en zuur staan in de natuur vaak voor giftige stoffen. Ook heeft het te maken met de sterke behoefte aan koolhydraten voor de enorme groei die kinderen, met name in het eerste jaar, doormaken. Het is belangrijk om al jong verschillende smaken aan te bieden. Een jong kind moet iets wel 10 tot 15 keer proeven, voordat het aan een smaak gewend is. Dus blijven aanbieden en laten proeven. Als je eten kiest volgens de Schijf van Vijf, bied je het kind gezonde voeding aan. Lees meer over de smaakontwikkeling van kinderen op de site van opvoedadvies.

Hoeveelheid voeding in schema’s

Onderstaande schema’s van het voedingscentrum kunnen je helpen bij het bepalen van de hoeveel voeding voor je kind:

Een kind van 1 tot 4 jaar heeft ongeveer nodig

(waarbij een 1 jarige de kleinste hoeveelheid nodig heeft en een 3 jarige de grootst aangegeven hoeveelheid):

Groente 50-100 gram groente
Fruit 1,5 porties fruit
Broodproducten 2-3 bruine / volkoren boterhammen
Graanproducten 1-2 opscheplepels volkoren graanproducten of 1-2 aardappelen
Vlees, vleesvervangers, vis of eieren 1 portie vis / peulvruchten / vlees
Noten 15 gram notenpasta zonder toegevoegd suiker en zout
Zuivelproducten 2 porties zuivel
Kaas 0 gram kaas
Bereidingsvetten 30 gram smeer- en bereidingsvetten
Vocht ± 1 liter vocht

Van 4 tot 8 jaar heeft een kind ongeveer het volgende nodig:

Groente 100-150 gram groente
Fruit 1,5 porties fruit
Broodproducten 2-4 bruine / volkoren boterhammen
Graanproducten 2-3 opscheplepels volkoren graanproducten of 2-3 aardappelen
Vlees, vleesvervangers, vis of eieren 1 portie vis / peulvruchten / vlees
Noten 15 gram ongezouten noten
Zuivelproducten 2 porties zuivel
Kaas 20 gram kaas
Bereidingsvetten 30 gram smeer- en bereidingsvetten
Vocht 1-1,5 liter vocht

 

Voor een kind van 9 tot 13 jaar komt er bij de meeste porties nog wat bij. Dit zijn gemiddelden, dus kijk er niet van op als je een kind hebt dat meer of minder eet. Zo lang je kind gezond is, geen overgewicht of ondergewicht heeft, is er niets aan de hand. Houdt vast aan 3 eetmomenten en maximaal 4 tussendoortjes. Op de site van het voedingscentrum vind je alles over gezonde voeding, hoeveelheden en omgaan met lastige eters (over dit laatste onderwerp gaat de volgende blog).

Aanleren gezond eetgedrag

Op een aantal van de scholen waar ik gewerkt heb, heb ik gezien dat het een gewoonte kan zijn om gezond te eten. Als alle kinderen een boterham, fruit of groente meenemen voor de pauze en water of een thermosfles met thee, dan is het veel gemakkelijker om daar aan mee te doen. Als de collega’s ook op deze manier met voeding om gaan, wordt het als werknemer ook makkelijker. Je gaat echt niet met je roze koek zitten, als iedereen een boterham eet! Samen gezond eten kan enorm stimuleren!

Gezonde voeding bij Royal Kids

Bij Royal Kids willen we investeren in het aanleren van een gezond voedingspatroon. Wij verzorgen de lunch en de tussendoortjes voor de kinderen. Wij kiezen bewust voor producten met minder suiker, volkoren granen, minder vetten, veel fruit en groente en waar mogelijk biologisch. De kinderen krijgen geen snoep of vette happen, zoals tosti of frikandel. Niet dat we dit persé afkeuren. Een keertje ongezond kan best en leert je kind daar ook mee omgaan. Maar wij bieden het niet aan om gezond eten te stimuleren. En omdat het zo heerlijk is, dat je als ouders het snoepgedrag in de hand kunt houden en zelf bepaalt wanneer je kind iets extra’s mag!

gezonde voeding